Monday, February 21, 2011

Kepentingan BerDoa

saudaraku yang dirahmati allah sekelian,
saya berpesan kepada diri saya dan saudara-saudara sekelian untuk sama-samaa kita mencapai kecemerlangan dengan bertaqwa kepada allah swt dengan erti taqwa yang sebenar. taqwa yang membentuk nilai-nilai murni. taqwa yang mengukuhkan lagi identiti muslim kita. 



pada minggu lalu, mimbar telah berkongsi sama akan ibadah solat serta kelebihannya. insya allah pada hari ini pula, mimbar akan berkongsi sama satu perkara yang amat penting dalam kehidupan seorang muslim. 

ia merupakan senjata kita, senjata yang penting yang mungkin kita tidak sedari. senjata yang mampu digunakan pada waktu senang, susah malah pada bila-bila masa sahaja. senjata yang dimaksudkan ini ialah doa seorang hamba yang bergelar muslim kepada tuhannya.

saudaraku,
dalam kehidupan dunia ini di samping kita berusaha, kita juga digesa untuk berdoa. ini kerana kecemerlangan dan doa tidak dapat dipisahkan. malah doa itu juga boleh dianggap sebagai ibu ibadah. di dalam sebuah hadith riwayat imam tirmizi yang berbunyi :
 
ertinya : dari anas bin malik, dari nabi s.a.w bersabda : doa itu adalah ibu atau hati ibadah. (hadith riwayat imam tirmizi)

ketahuilah, doa yang dipohon dengan hati yang ikhlas lagi tawadu' akan memberikan kesan yang sangat besar pada kehidupan kita. 
melalui berdoa bukan sahaja memberikan kebaikkan kepada diri kita malah juga kepada orang yang didoakan, seperti contoh kejayaan anak-anak kita dalam pelajaran, kesejahteraan kelaurga kita, ketenteraman negara kita dan sebagainya.

doa yang kita panjatkan pada allah swt pasti akan diperkenankan. ini janji allah.setiap doa kita pasti akan diperkenankan atau allah akan berikan yang lebih baik untuk kita. firman allah swt dalam surah al-baqarah ayat 186:


maksudnya : dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu mengenai aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya aku (allah) sentiasa hampir (kepada mereka); aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaku. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahku), dan hendaklah mereka beriman kepadaku supaya mereka menjadi baik serta betul.

saudaraku, begitulah rahmat yang telah allah berikan kepada kita. dengan kebijaksanaannya dan kasih sayangnya allah swt akan mengkabulkan doa-doa semua hamba-hambanya.

ayat ini mempunyai nilai yang sangat tinggi, ia memberikan satu suntikan kemanisan, memberikan ketenangan, membawakan harapan dan melahirkan keyakinan kepada jiwa-jiwa orang yang beriman. maka dengan ini akan terpancarlah dari hati orang yang beriman sifat redha dan tawakkal kepada allah swt.

namun, pada hari ini, ramai di antara kita yang berdoa, tetapi ramai yang merungut bahawa doa mereka tidak dikabulkan allah. mereka kemudian merasa kecewa dan putus asa. bahkan ada yang mengatakan bahawa allah swt tidak mempedulikan mereka.

kenapa perkara seperti ini boleh terjadi? apakah faktor yang mungkin menjadi penyebabnya?

saudaraku,
di dalam sebuah hadith yang panjang yang diriwayatkan oleh imam muslim menerangkan tentang perkara ini yang bermaksud :

"sesungguhnya allah swt itu bersih lagi suci, dan allah tidak menerima kecuali yang bersih lagi suci. dan sesungguhnya allah memerintah orang-orang mukmin dengan apa yang diperintahkan ke atas para rasul. allah berfirman " wahai rasul-rasul, makanlah yang halal dan lakukanlah amalan salih" allah juga berfirman, "wahai mereka yang beriman, makanlah rezeki yang baik-baik yang dikurniakan kepadamu" kemudian terdapat seorang lelaki yang bermusafir jauh sehingga kusut rambutnya dan berdebu mukanya. lelaki ini menadahkan tangannya untuk bermohon kepada allah dengan berkata "ya rab, ya rab" sedangkan makanannya haram, minumannya haram pakaiannya haram dan mulutnya disuapkan dengan sesuatu yang haram. bagaimana akan diperkenankan doanya?

lihatlah saudaraku sekelian, jika kita impikan doa dikabulkan maka mestilah kita menjaga kesucian diri dengan menjaga hubungan kita dengan allah swt . kita perlu menjaga perihal sumber makan, minum dan pakaian kita. walaupun doa orang yang dalam pelayaran itu tidak ditolak akan tetapi jika doa itu datang dari sumber yang tidak bersih lagi suci, maka doa itu juga berkemungkinan tidak dikabulkan. 

saudaraku, apakah pengajaran yang boleh kita raih dari hadith ini?
hadith ini mengajar kita bahawa penentu bagi doa kita, permohonan kita dan impian kita perlu bermula dari diri kita sendiri dan usaha kita.

untuk doa dikabulkan kita perlu berusaha. kita perlu berusaha agar sumber makanan, minuman dan pakaian kita adalah suci.

dalam kehidupan seharian pula. bagaimana seorang yang berdoa pada allah swt untuk berjaya dalam pelajarannya akan tetapi tiada usaha untuk mencapainya. sama juga jika kita berdoa pada allah swt untuk menjadi seorang yang berharta pastinya tidak akan dimakbulkan jika tiada usaha ke arah itu. 

kita inginkan anak-anak kita kita menjadi seorang yang baik dan berakhlak mulia tetapi usaha untuk ke arah itu sangat kurang. bahkan ada yang melakukan sebaliknya, tidak menunjukkan contoh yang baik, mengeluarkan kata-kata yang kesat dan ada pula yang sering menghina anak-anak dengan kata-kata seperti bodoh, degil, kurang ajar dan sebagainya. inilah doa buat mereka. inilah usaha untuk mendidik anak-anak. maka kita boleh jangkakan apakah natijahnya nanti.

dari itu saudara, untuk memastikan doa kita ini akan dikabul kan allah swt doa yang kita panjat perlu diiringi dengan usaha.

saudaraku,
selain dari kita berdoa dan berusaha, pastinya cara kita memanjatkan doa juga memainkan peranan penting. dari itu kita dianjurkan dengan masa-masa yang mana doa kita akan mudah dan cepat dikabulkan.

yang pertama ialah doa yang dimunajatkan pada waktu malam. hadith rasulullah s.a.w yang berbunyi:
 

yang bermaksud: sesungguhnya pada waktu malam, terdapat satu masa yang mana permohonan hamba kepada allah swt akan kebaikan untuk urusan dunia atau akhirat, melainkan doanya itu akan diperkenankannya, dan ianya berlaku pada setiap malam. (hadith sohih muslim)

kedua, doa yang dipohonkan antara azan dan iqamat. sabda rasulullah s.a.w yang berbunyi:


ertinya : tidak akan ditolak doa di antara azan dan iqamat. (hadith riwayat imam abu daud)

saudaraku sekelian,
ini merupakan beberapa contoh doa yang mustajab jika dipohonkan pada masa-masa tertentu. kenapa kita dianjurkan untuk doa pada masa-masa tertentu?

tujuannya di sini tidak lain dan tidak bukan untuk melihat kesungguhan kita dalam permintaan kita pada allah swt. lihatlah bagaimana seorang yang bangun malam untuk bermunajat pada allah pastinya doa yang dipanjatkan itu penuh dengan kesungguhan. lihatlah bagaimana doa seorang yang sedang bersiap menunggu solat pastinya dia akan berdoa dengan sepenuh hati dan keikhlasan. 

dan yang lebih penting lagi ialah dalam masa-masa inilah kita menyerah segala usaha yang telah kita lakukan pada ketentuan allah swt. inilah keyakinan dan tawakkal kita pada allah swt. inilah kemuncak bagi usaha dan doa kita. kerana kepada allah swt sahajalah kita menyembah dan kepadanya jualah kita meminta pertolongan. firman allah swt dalam surah al-fatehah ayat 5:


yang maksudnya : hanya kepada engkau (allah) yang kami sembah dan hanya kepada engkau jualah kami memohon pertolongan.

semoga dengan kita memahami kepentingan doa dan bagaimana untuk mencapai doa yang mustajab kita akan terus berdoa pada allah atas setiap kebaikan dan impian yang ingin dicapai. 

dan dalam setiap doa kita janganlah kita lupa untuk mendoakan kedua ibu bapa kita, guru-guru kita, masyarkat kita dan negara kita. 

semoga dengan doa kita ini allah akan terus memberikan rahmat dan kesejahteraan atas diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. ameen ya rabbal 'alamin.